Προστασία Spam

Η ιστορία της λέξης SPAM ξεκινά το 1937  όταν ένα καινούριο είδος κρέατος παρουσιάστηκε στην αγορά. Ήταν ένα καινοτομικό προϊόν καθώς προσέφερε «φρέσκο» κρέας χωρίς ανάγκη  κατάψυξης σε μια εποχή που το φρέσκο κρέας ήταν δυσεύρετο. Μετά τη λήξη του πολέμου όμως και το πέρασμα των χρόνων με τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου, το SPAM κατέληξε να είναι ένα αζήτητο προϊόν.

Στις μέρες μας η λέξη SPAM χρησιμοποιείται από τους χρήστες του διαδικτύου για να χαρακτηρίσει την αυτόκλητη και αζήτητη αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων. Αποστολείς των μηνυμάτων αυτών είναι συνήθως εταιρίες που θέλουν ένα φτηνό τρόπο για να διαφημιστούν, ενώ παραλήπτες είναι λογαριασμοί ηλεκτρονικής αλληλογραφίας που έχουν γίνει γνωστοί στο διαδίκτυο, όπως για παράδειγμα  ανοικτές λίστες αλληλογραφίας, διευθύνσεις καταγεγραμμένες σε δικτυακές σελίδες, είτε συνηθισμένα ονόματα χρήστη σε γνωστούς  παρόχους ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (π.χ. john@hotmail.com). Το SPAM ξεκίνησε ως κάτι άκακο και διασκεδαστικό, η ανάγνωση τέτοιων μηνυμάτων μπορούσε να θεωρηθεί και ως ευχάριστο διάλειμμα από τη δουλειά, αλλά κατέληξε να είναι μαζί με τους ιούς ( worms & viruses) ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα του διαδικτύου. Η αυξανόμενη ποσότητα spam έχει όλο και μεγαλύτερο αντίκτυπο σε χρόνο και χρήμα του τελικού χρήστη καθώς αυτός  λαμβάνει περισσότερο όγκο δεδομένων από ότι χρειάζεται και θέλει. Παράλληλα αυξάνει την χρησιμοποίηση δικτυακών πόρων για τη διακίνηση ανάμεσα στους παρόχους Internet και επιβαρύνει τη διαχείρισή των ηλεκτρονικών μηνυμάτων στους κεντρικούς  εξυπηρετητές καταναλώνοντας  υπολογιστικούς και αποθηκευτικούς πόρους.

Έχουν γίνει προσπάθειες να μετρηθεί η ποσότητα μηνυμάτων SPAM, είτε από μεμονωμένα άτομα είτε από οργανισμούς που δημιουργήθηκαν για την καταπολέμηση του. Μερικά παραδείγματα είναι τα γραφήματα που ακολουθούν στους παρακάτω συνδέσμους.

http://www.spamcop.net/spamstats.shtml

http://brightmail.com/spamstats.html

Είναι φανερό από τα γραφήματα αυτά ότι η ποσότητα των μηνυμάτων SPAM που λαμβάνει ο μέσος χρήστης αυξάνεται με όλο και μεγαλύτερο ρυθμό τα τελευταία χρόνια.

Αντίμετρα

Για την καταπολέμηση του SPΑM έχουν αναπτυχθεί τεχνικά και νομικά μέσα. Ήδη σε πολλές χώρες η αποστολή αυτόκλητων εμπορικών ηλεκτρονικών μηνυμάτων θεωρείται ποινικό αδίκημα. Στις ΗΠΑ για παράδειγμα ψηφίστηκε πρόσφατα νομοσχέδιο  το οποίο  υπολόγισε το SPAM σε ποσοστό πάνω από 50% των συνολικών μηνυμάτων που διακινούνται στο διαδίκτυο και προβλέπει φυλάκιση ως και πέντε χρόνια (http://www.spamlaws.com/federal/108s877.html).   

Τα αντίμετρα που έχουν σαν στόχο την αντιμετώπιση του SPAM με τεχνικά μέσα έχουν αναπτυχθεί σε δυο επίπεδα, σε επίπεδο κεντρικού εξυπηρετητή και σε επίπεδο τελικού χρήστη.

Οι εφαρμογές που απευθύνονται στον τελικό χρήστη χρησιμοποιούν ένα σύστημα αναγνώρισης μηνυμάτων SPAM με δεσμευμένες πιθανότητες ( βλέπε θεώρημα του Bayes) το οποίο μπορεί να εκπαιδευτεί από το χρήστη. Οι εφαρμογές αυτές ελέγχουν διάφορα στοιχεία του μηνύματος , όπως για παράδειγμα το ποσοστό HTML κώδικα  στο μήνυμα και  το βαθμό  χρησιμοποίησης  ‘ύποπτων’ λέξεων, αναλύουν την επικεφαλίδα του μηνύματος και από την επιμέρους βαθμολογία του καθενός στοιχείου αποφαίνονται αν το μήνυμα είναι SPAM.   Επίσης ο χρήστης μπορεί να εκπαιδεύσει το σύστημα ενημερώνοντας το για μηνύματα τα οποία δε θεωρήθηκαν SPAM ενώ είναι ή και το αντίστροφο. Τα συστήματα αυτά, αν και βελτιώνονται συνεχώς δεν είναι απόλυτα αξιόπιστα. Στο γεγονός αυτό συντείνει και το γεγονός ότι μαζί με τα συστήματα αυτά εξελίσσονται και οι  τρόποι με τους οποίους οι spammers προσπαθούν να τα ξεγελάσουν. Δυο τέτοιες εφαρμογές οι οποίες είναι ελεύθερου λογισμικού είναι οι:

spambouncer: http://spamassassin.rediris.es/index.html  και
spam assassin: http://www.spambouncer.org/

καθώς και άλλες όπως οι spam Inspector, spamBuster, spamButcher και άλλες που μπορούν εύκολα να βρεθούν με τη βοήθεια μιας μηχανής αναζήτησης στο διαδίκτυο.

Οι εφαρμογές που απευθύνονται σε κεντρικούς εξυπηρετητές συνήθως χρησιμοποιούν μια διαφορετική προσέγγιση για να λύσουν το πρόβλημα. Αντί να ελέγχουν το περιεχόμενο του κάθε μηνύματος ( εξαιρετικά απαιτητικό σε υπολογιστική ισχύ για ένα εξυπηρετητή που διακινεί δεκάδες μηνύματα το δευτερόλεπτο) ελέγχουν αν η ηλεκτρονική διεύθυνση IP του εξυπηρετητή που στέλνει το μήνυμα είναι καταγεγραμμένη σε κάποια λίστα γνωστών πηγών spam στο Internet. Αν ο εξυπηρετητής-αποστολέας του μηνύματος είναι καταγεγραμμένος στις λίστες που ελέγχουν, τότε απορρίπτουν το μήνυμα πριν αυτό μεταφερθεί. Οι λίστες αυτές ονομάζονται DNS black lists (DNSBLs), γιατί οι ερωταποκρίσεις γίνονται με βάση το  πρωτόκολλο  DNS.  H προσέγγιση αυτή παρουσιάζει το σημαντικό πλεονέκτημα ότι τα μηνύματα spam δεν φεύγουν ποτέ από την πηγή τους και δεν επιβαρύνουν ούτε το δίκτυο αλλά ούτε και τους τελικούς χρήστες, αλλά δεν είναι όσο αποτελεσματική όσο η προηγούμενη.

Πολιτική ΚΕΔΔ ΤΕΙ/Μ για αντιμετώπιση του SPAM

Το ΚΕΔΔ προκειμένου να προσφέρει καλύτερη ποιότητα στην υπηρεσία του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην Ακαδημαϊκή Κοινότητα χρησιμοποιεί ένα Spam Filter  από το οποίο περνά κάθε μήνυμα με παραλήπτη κάποιο χρήστη στο TEI/M  ελέγχοντας  αν ο απομακρυσμένος εξυπηρετητής που προωθεί αυτά τα μηνύματα   είναι καταγεγραμμένος spammer πριν το αποδεχθεί πριν καταλήξει στον κεντρικό Mail Server του ιδρύματος και κατ’ επέκταση στα προσωπικά Mail Box των χρηστών. Με το τρόπο αυτό μειώνεται σημαντικά η ποσότητα SPAM που καταλήγει στους τελικούς χρήστες. 

Χρησιμοποίησε το παρακάτω εργαλείο για να κρύψεις το email σου όταν θέλεις να το ανακοινώνεις σε κάποια ιστοσελίδα!!!!
‘Κρύψτε το email σου στο Web’’

Για οτιδήποτε αφορά την υπηρεσία επικοινωνήστε  με το Help Desk του ΚΕΔΔ.

Χρήσιμες Συνδέσεις